Læringsspil fra elever på Den Grønne Friskole
Foto: Anna Rønne

Grøn dannelse Elever fra Den Grønne Friskole udvikler klimabrætspil til NOAH

12. januar 2022 · Kl. 15:04 Nyhed

Gennem årtier har vi i NOAH spurgt os selv, hvordan vi bedst muligt underviser børn og unge om forholdet mellem vores mad og vores klima. Nu har vi i samarbejde med 6. og 7. årgang på Den Grønne Friskole undersøgt, om Spilbaseret Læring kan bruges som metode.

Gennem halvanden måned har 6. og 7. årgang på Den Grønne Friskole, der holder til på Amager i København, udviklet læringsbrætspil om klima og madproduktion til NOAH.

DGF I

Dette spil blev udviklet som et diskussionsspil med en game master, hvor deltagerne skal tegne deres besvarelser på komplekse problemstillinger relateret til skoven, byen, havet eller landbruget. Herefter bliver besvarelserne / tegningerne bedømt af game masteren, og deltagerne får på den måde point ud fra deres kreativitet og opfindsomhed og altså ikke ud fra, om de svarer rigtigt eller forkert.

Siden den første COVID-19-nedlukning af landets skoler har vi i NOAHs uddannelsesgruppe undersøgt, hvordan vi kan bruge både fysiske og online spil til at undervise børn og unge i komplekse klima- og miljøspørgsmål på en måde, der både er sjov, engagerende og lærerig.

DGF II

I dette spil repræsenterer hver spiller et land, som deltager ved et internationalt klimatopmøde. Her gælder det for alle spillere i fællesskab om at nå i mål før temperaturen stiger for meget. Derfor må hvert land - med hvert sit udgangspunkt - gå på kompromis med sine ønsker om økonomisk vækst, så alle verdens lande kan nå fælles i mål.

Sammen med elverne fra Den Grønne Friskole satte vi i forløbet fokus på madsuverænitet og -produktion og undersøgte, hvordan vores mad bliver produceret, transporteret mellem lande og mellem bøndere og madspisere. Vi undersøgte madproduktionens aftryk på klima og miljø, men også vores klima og miljøs indflydelse på den mad, vi spiser.

DGF I

I spillet 'madlabyrinten' gælder det om at undersøge madens aftryk på klimaet og redde den mad, som i det moderne samfund går til spilde i vores madsystem.

Vi besøgte eleverne fire gange i løbet af november og december, hvor de først lærte NOAHs historie og synspunkter at kende og senere præsenterede deres spil-skitser for os. 

DGF III

'Hjælp jorden' er et spil, hvor du både kan få testet din eksisterende viden om livet på kloden, men du kan også lære nyt og samtidig blive udfordret til at bruge din krop fysisk så det hele ikke kommer til kun at foregå i vores hoveder. Vil vi løse klimakrisen, skal vi have både hovede, sind og i høj grad også vores krop med. 

Forløbet sluttede med en spilledag, inden eleverne gik på juleferie. Her gjaldt det om at prøve så mange spil som muligt og evaluere efterfølgende. Vi i NOAH var blæst bagover af, hvad eleverne havde nået at udvikle på kun halvanden måned, og hvor gennemførte spillene var. 

DGF III

Spillet 'Bilza Stjerne' er inspireret af det klassiske spil Afrikas Stjerne. I dette spil er hver spiller en nation fra Norden, som skal nå i mål med vores klimapolitik samtidig med, at vi svarer på spørgsmål relateret til klima og mad. Den, der har sat sig bedst ind i sagerne før spillet om fremtiden går i gang, vinder.

Vi fik lov til at tage spillene med tilbage på NOAHs sekretariat, hvor vi vil bruge dem til videre inspiration og som sjove workshop-aktiviteter til fremtidige besøg på skoler landet over. 

DGF II

Inspirationen kom mange steder fra. Her har en gruppe elever taget udgangspunkt i det klassiske brætspil Ludo.
DGF I

Processen med at udvikle spil var lang, og mange idéer blev testet, kasseret, justeret og finpudset før de endelige spil var færdige og kunne spilles af andre. I spillet her kæmper fem lande om at blive jordens grønneste og holde temperaturstigningen under 1,5 grader.

Vi i NOAH er meget taknemmelige for elevernes gode og ambitiøse arbejde, og vi håber på at komme ud og spille disse og mange flere spil med elever fra hele landet i 2022.

Tak til elever og lærere fra Den Grønne Friskole for samarbejdet og til Erasmus+ for den økonomiske støtte.

Støttet af Erasmus+

 

 

 

Støt NOAH

Din støtte er altafgørende for, at vi kan levere et stykke arbejde, der gør en forskel

Ved at støtte NOAH bidrager du til kampen for en retfærdig, bæredygtig og solidarisk verden. Din støtte betyder, at vi kan arbejde uafhængigt, opnå større indflydelse og organisere flere kloden rundt.

Du kan nemt oprette en fast støtte via betalingsservice.

Eller du kan fx støtte via MobilePay eller bank. Hvis du opgiver dit cpr.nr. ved indbetalingen er din gave fradragsberettiget (op til kr. 18.300 i 2024). Tusind tak!